[X] Stowarzyszenie Gmina Razem wykorzystuje pliki cookies!
Strona www.gminarazem.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na komputerze Użytkownika. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Korzystanie z serwisu www.gminarazem.pl przy włączonej obsłudze plików cookies traktujemy jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Edukacja spersonalizowana

Autor:

Jednym z kryteriów świadczących o poziomie jakości życia w danej gminie jest dobra jakościowo oferta edukacyjna, która jak magnes przyciąga młodych ludzi do osiedlania się na jej terenie. Młodzi mieszkańcy są przecież motorem rozwoju każdej gminy. Zarówno państwu, regionowi  jak i gminie powinno zatem zależeć na nowoczesnej polityce edukacyjnej,  bo to najlepsza inwestycja w przyszły  kapitał ludzki.  Wszyscy uczniowie, zarówno ci najzdolniejsi, jak i ci ze zdiagnozowanymi problemami, powinni uzyskać adekwatną do swoich potrzeb edukację.

W gminie Suchy Las mamy  bardzo dobre szkoły i przedszkola. Wszystkie jednak zmagają się z reformą strukturalną i programową, zaprojektowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w 2017 roku. Podobnie, jak w całym Kraju, uczniowie i nauczyciele są przeciążeni nowymi obowiązkami, tymczasem rodzice oczekują efektywnego nauczania swoich dzieci.

Jak w tej trudnej sytuacji wspomóc  placówki oświatowe, zwłaszcza w zakresie postawienia trafnej diagnozy indywidualnych potrzeb uczniów. Specjalistyczne rozpoznanie potrzeb uczniów jest podstawą określenia indywidualnego potencjału każdego z nich. To działanie niezmiernie istotne, szczególnie w przypadku uczniów zdolnych, którzy wymagają większej ilości stymulacji oraz uczniów z deficytami rozwojowymi, którzy wymagają indywidualnego podejścia i odmiennych metod pracy.

Wspomóc rodziców mogą szkolni psycholodzy i pedagodzy, od których nie sposób jednak wymagać kompleksowych działań wobec wszystkich uczniów. Nie jest to możliwe chociażby ze względów praktycznych – ilość etatów w stosunku do ilości uczniów w szkołach.

Polityka oświatowa organów prowadzących powinna się zatem skupiać nie tylko na działaniach organizacyjnych i potrzebach materialnych placówek oświatowych, ale tworzyć warunki dla wysokiej jakości  i różnorodności usług oświatowych. Kolejnym krokiem jest projektowanie dla uczniów  programów rozwoju i wsparcia oraz dostarczanie właściwych aktywności.  Należy zatem wspierać placówki oświatowe w  dążeniu do spersonalizowanej edukacji oraz  wzmocnić efektywność tych działań.

Innowacyjnym rozwiązaniem  byłyby scentralizowane na poziomie gminy i wystandaryzowane dla wszystkich placówek działania, które zapewnią  zarówno  procedury diagnostyczno –terapeutyczne jak i bogatą i różnorodną ofertę zajęć rozwojowych.

Lista Publikacji Ogólnogminnych