[X] Stowarzyszenie Gmina Razem wykorzystuje pliki cookies!
Strona www.gminarazem.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na komputerze Użytkownika. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Korzystanie z serwisu www.gminarazem.pl przy włączonej obsłudze plików cookies traktujemy jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Zajechana gmina – rozpadające się osiedlowe „obwodnice” Obornickiej

Autor:

Ostatnio sporo dyskutujemy na temat ruchu tranzytowego w Gminie Suchy Las.  Otrzymaliśmy materiały pokazujące stopień zniszczenia dróg osiedlowych na os. Grzybowym w Złotnikach. Sytuacja pogarsza się miesiąca na miesiąc. Już niedługo z budżetu Gminy trzeba będzie przeznaczyć spore środki, na remonty dróg, które miały bezproblemowo służyć mieszkańcom przez wiele lat. Wszystko dlatego, iż  nie potrafimy sobie poradzić z narastającym od lat problemem uciążliwych „tranzytów”. Braki decyzji w tym zakresie skutkują już dziś  wymiernymi stratami finansowymi, które odczujemy wszyscy.

Sporym problemem na osiedlowych drogach jest też szybkość pojazdów, która w niektórych miejscach dochodzi do 60-80 km/h. Pędzące samochody nie są w stanie utrzymać się na swoich pasach jezdni. Notowane są pierwsze kolizje. Zastraszająco szybko wzrasta także ruch samochodów ciężarowych.  Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w swoich badaniach wskazał na ciężkie samochody, których nie powinno być na tego typu drogach.

Coraz częściej z osiedlowych ulic korzystają kierowcy tirów i dużych samochodów ciężarowych, którzy znaleźli skrót do NTPP i Leroy Merlin. Mieszkańcy interweniują w Straży Gminnej, która w wielu przypadkach rozkłada bezradnie ręce. Jak się okazuje wydano kilkadziesiąt pozwoleń dla kierowców różnych samochodów ciężarowych na korzystanie z gminnych dróg. Na drogach z zakazem wjazdu pojazdów pow. 3,5 tony widzimy tiry o DMC ( dopuszczalna masa całkowita ) ponad 20 ton. Pytanie o opłacalność wydawania takich zezwoleń pod kątem zniszczenia dróg pozostawiamy bez odpowiedzi.

grzybowe_1ul. Muchomorowa, os. Grzybowe (fot. J. Dudkiewicz)

Nie ma się co dziwić, że drogi osiedlowe zaczynają w zastraszającym tempie ulegać zniszczeniu. Przykładem są np. dwa poniższe zdjęcia. Pierwsze wykonano dnia  19 maja 2015 roku, drugie miesiąc później – 24 czerwca. Stopień postępującego zniszczenia jest widoczny gołym okien.

grzybowe_2
Zdjęcie nr 1. (fot. M. Kamieński)

grzybowe_3
Zdjęcie nr 2. (fot. M. Kamieński)

Wspomnieć trzeba także o fragmentach dróg, które zapadły się i grożą poważnymi wypadkami dla użytkowników tych ulic.

grzybowe_4
Fragment pofałdowanej ul. Sosnowej (fot. M. Kamieński)

grzybowe_5
Pojawiają się już koleiny, w których po deszczu zalega woda. (fot. M. Kamieński)

Jak wykazały ostatnie badania Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska ul. Sosnowa notuje już przekroczone normy hałasu, ul. Muchomorowej brakuje niewiele. Przekroczona norma na ul. Muchomorowej jest tylko kwestią czasu (koniec 2015 roku), gdyż na wyniki pomiarów hałasu ma wpływ ilość samochodów poruszających się po konkretnej drodze. Nawierzchnia dróg osiedlowych wykonana jest z najgorszej pod kątem akustyki technologii – z kostki betonowej. Skutkuje to tym, że jadący samochód wytwarza hałas słyszalny już z ponad 100 m.

Część mieszkańców chce dochodzić swych praw w sądzie. Rozpoczęły się już rozmowy z kancelarią prawną, które mogłaby reprezentować mieszkańców w sporze z Gminą Suchy Las. W grę wchodzą odszkodowania za hałas oraz nakłady konieczne na np. wymianę stolarki okiennej – wygłuszenia. Jak pokazuje orzecznictwo pierwsze tego typu wyroki już zapadły w Polsce i są korzystne dla mieszkańców.

Na koniec szokujące dane. Zagadka –  ile samochodów przejeżdża każdego miesiąca w godz. 6.00 – 22.00 tylko dwoma ulicami os. Grzybowego – ul. Sosnową i ul. Muchomorową? Liczba ta już w ubiegłym roku osiągnęła wartość ok. 110.000 pojazdów / miesiąc!!! Od tego czasu ruch znacznie wzrósł i z pewnością pod koniec roku osiągnie dużo większą wartość.

Pamiętajmy, że w Złotnikach powstaje nowe, duże osiedle mieszkaniowe. Apelujemy – planujmy satysfakcjonujące rozwiązania komunikacyjne dla obecnych mieszkańców. Chrońmy ich przed uciążliwością ruchu, nie dbajmy tylko o interes developera. Pamiętajmy, że akceptując problemy mieszkańców sąsiednich miejscowości czy osiedli następnymi w kolejności możemy być my sami. Osiedlowe autostrady mogą pojawić się przed każdym domem.

Lista Publikacji Ogólnogminnych